طرح جامع سازماندهی منطقه فرهنگی تاریخی حریره کیش

عنوان پروژه:طرح جامع سازماندهی منطقه فرهنگی تاریخی حریره کیش

جزئیات پروژه:

برداشت میدانی و مستندنگاري

مستندنگاري و ارائه مطالعات برداشت شده

تجزیه و تحلیل

وضعیت پروژه : به اتمام رسیده است.

جزیره زیبای کیش در مجاورت سواحل جنوبی ایران در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس واقع‌شده است. این جزیره از موقعیت ممتاز اقتصادی، گردشگری و تاریخی حاشیه خلیج‌فارس بهره‌مند است. جامعه‌ی کیش تا پیش از دهه ۱۳۵۰ از چند روستای کوچک با جمعیت محدود و اقتصاد معیشتی وابسته به دریا تشکیل‌شده بود. در دهه ۱۳۵۰ به دلیل جاذبه‌های طبیعی و شرایط اقلیمی خاص این جزیره در فصل‌های سرد سال، موردتوجه قرار گرفت و پس از انقلاب اسلامی در اوایل دهه هفتاد خورشیدی در چهارچوب قانون مناطق آزاد تجاری - صنعتی، «سازمان منطقه آزاد کیش» تأسیس شد. طی این سال‌ها طرح جامع کیش در چهار مرحله مطالعه شد که در تابستان سال ۱۳۸۳ طرح جامع چهارم با رویکرد گردشگری، توسط مهندسین مشاور بین‌المللی دریز اند زومر   انجام گرفت. این طرح در سال ۱۳۸۳ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید که البته اجرایی نشد و سازمان منطقه آزاد کیش، بازنگری آن را در سال 1397 توسط شرکت مهندسین مشاور باوند در دستور کار خود قرارداد. نکته قابل‌توجه در تهیه طرح‌های جامع ذکرشده، عدم توجه به هویت و قابلیت‌های عظیم شهر تاریخی حریره است.

سازمان منطقه آزاد کیش باتوجه ‌به اهمیت شهر تاریخی حریره و نیاز به تدوین طرح راهبردی در این محوطه باستانی و نظر به عدم توجه شایسته طرح‌های جامع پیشین و کنونی به ماهیت این شهر تاریخی؛ انعقاد قرارداد با «شرکت مهندسین مشاور ماندگار طرح فارس» را جهت ساماندهی این محوطه‌ی باارزش، در قالب «طرح جامع راهبردی شهر تاریخی حریره» در دستور کار قرارداد.

در همین راستا، این طرح به شناخت کالبدی و عملکردی آثار تاریخی، شناسایی تهدیدها، بیان نیازهای امروز، بررسی قوانین اجرایی حفاظت از شهر و ارائه راه‌حل‌هایی برای تداوم پویایی این محوطه؛ می‌پردازد. مع‌الوصف نسبت به شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط ضعف و قوت اقدام شد که درنتیجه‌ی آن راهکارهایی جهت بهبود وضعیت حفاظتی، پژوهشی، گردشگری و ارائه خدمات، بر اساس روش های تصمیم‌گیری چند معیاره  ارائه‌شده است. از اهداف دیگر این طرح بازخوانی عرصه و حریم شهر حریره و نیازسنجی جهت ارائه سامانه مدیریتی منسجم، مبتنی بر مطالعات، کارا و واقع‌بینانه است. در این راه، ضمن مطالعه طرح‌های فرادست و مرتبط و نیز بررسی کامل شهر تاریخی حریره، نسبت به تهیه طرح جامع راهبردی در حوزه‌های مختلف مدیریتی، حفاظت، باستان‌شناسی، معماری، مرمت، گردشگری میراث فرهنگی و نیز ایجاد یک سامانه‌ی اطلاعات مکانی اقدام شد.

Search