طرح حفاظت و احیاء روستاي تاریخی کوخرد، شهرستان بستک

عنوان پروژه: طرح حفاظت و احیاء روستاي تاریخی کوخرد، شهرستان بستک

جزئیات پروژه:

برداشت میدانی و مستندنگاري

مستندنگاري و ارائه مطالعات برداشت شده

تجزیه و تحلیل

وضعیت پروژه : به اتمام رسیده است.

روستای کوخرد یکی از روستاهای بخش غربی شهرستان بستک در استان هرمزگان است که دارای سابقه درخشانی در معماری منطقه جنوب و استان هرمزگان است .

وجود شهر باستانی سیبه که استقرارگاههای مهمی در ادوار تاریخ بوده است گواه محکمی مبنی بر قدمت این روستا است. موقعیت سوق الجیشی و  وجود شهر باستانی سیبه و کوخرد  در محل گذر لار ، بستک بندر لنگه  نیر گواه همین مدعاست.

وجود قناتهای چند هزار ساله، آب انبارهای بی شمار در منطقه، وجود معماری خاص منطقه اعم از معماری خانه ها، سر دربها و المانهای منحصر بفرد که در هیچ جای ایران مشاهده نشده و نوع خاص معماری شهری و حتی میراث ناملموس و آیین های خاص منطقه  و اداب رسوم آنان همینطور مراسمات مذهبی نشان از ریشه دار بودن تاریخ منطقه دارد.

لذا با توجه به پتانسلهای فراوان و آثار تاریخی زیادی که بخشی از آن در این طرح آمده است مانند شهر سیبه، آرامگاههای دو گنبدان، حمام تاریخی، قناتها، آب انبارها، بادگیرها، سیستم انتقال آب شیرین از میان رودخانه شور مهران که ترنه نام گرفته است و بسیاری از قلاع ، سدها و بندها و نوع پوشش گیاهی، شرکت مهندسین مشاور ماندگار طرح پس از بررسی و مطالعه چد ماهه، برداشت بیش از 24 نوع خانه تاریخی و مطالعات در حوزه های معماری و باستانشناسی و با بهره گیری از دانش متخصصان مجرب این حوزه، طرح  مطالعه؛ مستند نگاری و تهیه طرح مرمت  و احیاءشهری و معماری بافت سنتی و تاریخی روستای کوخرد را به انجام رسانید. در این ضمن ضمن انجام مطالعات تاریخی و باستانشناسی و بر اساس مسیر سیلاب با وجود باران های سیل آسا که منجر به تغییر سکونتگاهها در ادوار مختلف تاریخ بوده است سناریویی را طراحی نمود تا بر اساس آن مسیر بازدید این روستای تاریخی را با استفاده از المانهای شاخص معماری شکل گیرد. در این طرح سعی بر آن شده است تا در فاز اول بخشهای مهم روستا و همینطور آثار تاریخی و بخشی از المانهای معماری دیده شوند و بازدید کنندگان ضمن بازدید از این آثار با چگونگی شکل گیری روستا و روند تدوام تاریخی آشنا شوند. پیشنهاد حفاظت و مرمت آثار شاخص و در نظر گرفتن جایگاهی برای برگزاری مراسم سنتی نیز از جمله مهمترین موضوعات این طرح خواهد بود. با وجود چندین آب انبار از گونه های مختلف برکه ای و در یاچه ای پیشنهاد گردید تا نسبت به اختصاص بخشی از آب انبارها جهت موزه آب و نمایش چگونگی ساخت و استفاده از ایزارالات و ادوات نظام آبی موجود اقدام شود تا ضمن معرفی بهتر این سیستم که همچنان فعال است بازدیدکنندگان را با آن آشنا سازد. و با وجود انبوهی از آثار تاریخی وجود یک مرکز پژوهشی متشکل از کارشناساسان و متخصصین معماری، باستان شناسی و حفاظت مرمت اجنتاب ناپذیر خواهد بود. انشالله بتوان به بهره گیری از این طرح روستای کوخرد را به عنوان بافت ویژه تاریخی معرفی نمود و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پایگاه بافت تاریخی روستای کوخرد را در این منطقه معرفی و پایه گذاری نماید.

Search